لیست اختراعات حميدرضا عطائيان


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 2
تاریخ اظهارنامه: 1395/06/06
تاریخ ثبت: 1395/06/06
خلاصه اختراع:

زمينه فني اين اختراع فناوري اطلاعات و ارتباطات/ شبكه‌هاي بي سيم/ شبكه هاي بي‌سيم خودرويي/فناوري ارتباطات برد كوتاه اختصاصي مي باشد. گسترش جمعيت و رشد سريع شهرنشيني و چالش‌هاي اجتماعي، زيست‌محيطي و اقتصاديِ وابسته به آن از جمله موضوعات اصلي مورد توجه در سطح جهان به شمار مي آيد كه طي ساليان گذشته موجب شده است مشكلات عديده اي در زندگي جوامع بشري از ابعاد مختلف ايجاد گردد. در اين ميان، مشكلات مربوط به مديريت ترد خودروها در معابر شهري و جاده اي، آثار زيست محيطي ناشي از آلايندگي خودروها و از همه مهمتر، ايمني آنها و خسارات جاني و مالي ناشي تصادفات خودرويي، هزينه هاي بسيار سنگين اقتصادي بر كشورها تحميل مي كند. مسائل و معضلات مرتبط با افزايش حجم تردد خودروها در سه گروه اصلي ايمني، زيست محيطي و كندي جابجايي دسته بندي مي شوند. استفاده از فناوري هاي نوين در سامانه-هاي حمل ونقل هوشمند راهكار كارآمدي است كه امروزه در دستور كار دولتها براي غلبه براي اين نوع مشكلات و كاهش اثرات آنها بر ايمني، سلامتي و آسايس زندگي انسانها قرار گرفته است. در فناوري ارتباطات برد كوتاه اختصاصي ( DSRC) كه آن را فناوري ارتباطات خودرويي نيز مي نامند، تجهيزاتي بر روي خودروها (OBU ) و همچنين تجهيزاتي در محل هايي خاص در كنار جاده (RSU )، نصب مي‌شوند كه امكان برقراري ارتباط بي‌سيم خودروها با يكديگر (خودرو – خودرو يا V2V ) و نيز بين خودروها و تجهيزات نصب‌شده در كنار جاده (خودرو – زيرساخت يا V2I ) را با استفاده از استاندارد IEEE 802.11p فراهم مي سازند و يك سامانه تبادل اطلاعات خودرويي براي بهبود ايمني حركت خودروها ايجاد مي كنند. اين سامانه با مبادله اطلاعات حساسي مانند موقعيت، سرعت و جهت حركت خودروها تا بردي معين، رانندگان خودروهاي مجهز به آن را از سطح آگاهي بالاتري در رابطه با حضور ساير خودروها در نزديكي خود برخوردار مي‌سازد و اين رانندگان مي‌توانند با دريافت اطلاعاتِ به موقع، براي مقابله با شرايط خطرناك و پرهيز از ورود به موقعيت هاي حادثه آفرين، تصميماتي آگاهانه اتخاذ نمايند. در حال حاضر بسياري از سازمان‌ها و شركت‌ها از دستگاه‌هاي موقعيت ياب موسوم به AVL جهت كنترل و مديريت ناوگان خودرويي خود بهره مي‌برند. اين دستگاه‌ها با وجود پاسخگويي به برخي نيازهاي مديريت هوشمند خودروها، صرفا از طريق شبكه موبايل داده‌هاي موقعيتي را به يك مركز ارسال كرده و نمي‌توانند از مزاياي فراوان فناوري ارتباطات خودرويي بر مبناي استاندارد IEEE 802.11p استفاده كنند. اختراع معرفي شده در اين طرح، يك كارت راديويي مستقل است كه مي تواند به دستگاه هاي AVL از طريق درگاه هاي ورودي متداول نظير سريال و SPI متصل شده و امكان بهره گيري اين دستگاه‌ها از قابليت¬هاي فناوري ارتباطات خودرويي را فراهم آورد.

تاریخ اظهارنامه: 1393/04/14
تاریخ ثبت: 1394/04/23
خلاصه اختراع:

اختراع مذكور، سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي (Vehicular Intelligent Communications System (VICS مي‌باشد. سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي از اجزايي در داخل خودرو به نام واحد درون خودرويي (DOBU) (كه براي عملكرد بهتر با الكترونيك خودرو يكپارچه شده است)، تجهيزات لازم براي نصب در كنار مسير عبور خودروها، موسوم به واحد كنارجاده اي (DRSU)، و پشتيباني هاي نرم-افزاري مورد نياز براي اجراي برنامه هاي كاربردي و نمايش داده هاي رديابي خودروها در مركز كنترل و مانيتورينگ سامانه تشكيل شده است. واحد DOBU وظيفه پردازش داده هاي دريافتي از الكترونيك خودرو براي توليد پيام هاي ايمني و انتشار آن‌ها در محيط اطراف، طبق پروتكل IEEE 802.11p و در باند فركانسي 5.850 الي 5.925 گيگاهرتز را به عهده دارد. تجهيزات DRSU نيز وظيفه دارند كه پيام هاي دريافتي از DOBU ها را حسب مورد براي اطلاع ساير خودروها در محيط منتشر كرده و به مركز CCR (اتاق كنترل و مانيتورينگ مركزي) منتقل كنند و پيام‌هاي اين مركز را در مسير عبور خودروها منتشر نمايند. اين پيام ها از طريق واحدهاي DOBU خودروها به صورت صوتي و تصويري به آگاهي رانندگان مي رسد. از مزاياي اين اختراع برقراري ارتباطات بين خودروها با تجهيزات كنار مسير و همچنين خودروها با يكديگر به ‌منظور ايمني، روان سازي ترافيك (تحرك پذيري) و كاهش مصرف سوخت كه اين مهم از طريق پياده‌سازي كاربردهاي مختلف در اين اختراع مسير مي‌شود.

موارد یافت شده: 2